Tuesday, August 10, 2010

De Chinese Muur.

"He who has not climbed the great wall is not a true man"-Moa Zedong

Daar valt weinig op af te dingen.Ik heb altijd al een man willen zijn.

De wal,die in het Chinees Muur van 10000 li heet ,moest het keizerrijk beschermen tegen vijandelijke nomadische ruitervolken uit het Noorden.De gehele verdedigingslinie heeft een lengte van 8850 km,inclusief 2232 km aan natuurlijke grenzen(rivieren,heuvels en bergen) en
vond zijn oorsprong onder de heerschappij van Keizer Qin.
Tijdens de Ming dynastie(1368-1644 n.Chr) onderging het bouwwerk aanzienlijke versterkingen en uitbreidingen en onder de McDonalds dynastie(China heeft wellicht de op 1 na grootste concentratie aan Fast Food-ketens in de wereld!) werden delen van de muur gerenoveerd en opengesteld voor toerisme.
Grote delen van de Muur zijn ondertussen echter verdwenen of aan structureel verval onderhevig door natuurfenomenen,vandalisme of recuperatie van oude bouwmaterialen door de lokale bevolking.

Samen met een Tjechische roommate gaat het naar Badaling,70km ten noordwesten van Beijing.
Het lijkt wel of er een re-enactment,een herspeling, plaatsvindt van een historische veldslag...zover het oog reikt bezetten duizenden figuranten de wal en evenveel stormen naar
voren om hun plaats te veroveren.
Een machtsstrijd om de beste identieke foto.
Hier heeft een 5-tal km van de Muur een grondige renovatie, verbouwing en commerciele exploitatie ondergaan.De vergezichten zijn fascinerend maar door de carnavaleske atmosfeer van massatoerisme,foorkramen en voddenverkopers krijgt het monumentale werk niet de sereniteit die het verdiend.
Gelukkig is de Chinese muur een driedimensionaal verdedigingswerk;in de hoogte en breedte tegen Mongoolse nomadenstammen,in de lengte tegen dagjestoeristen.
Het onverschrokken duo negeert verbodsborden,verschalkt veiligheidscamera's en gaat op zoek naar de authentieke,ongerepte natuur van de muur en worden niet teleurgesteld.
We klauteren urenlang over een ravage; de teloorgang en verwoesting zijn op sommige plaatsen bijzonder dramatisch.Het gevoel van isolement neemt toe achter elke bergwand en het suizen van de wind in de afbrokkelende wachttorens blaast elke notie aan de 21ste eeuw weg.
Ik speur de horizon af naar een onbestaande vijand.

Mijn metgezel,een jeugdige studente, vraagt me of voor mijn leeftijd(??) een attitude van non-conformisme normaal is.
Ik verduidelijk haar mijn geloof in 'the right to roam-het recht te zwerven'(een burgerlijk privilege ingeschreven in de Schotse grondwet);de aanspraak van elk goedmenend individu te zien wat er achter de bocht,voorbij het blikveld ligt...om op een verantwoorde manier,zonder tussenkomst, natuurlijk of cultuur-historisch erfgoed te waarderen.
Een recht dat zonet bijzonder succesvol werd uitgeoefend.

En het is nu definitief bewezen,beste lezer...het enige door mensenhanden vervaardigd bouwwerk dat vanuit de ruimte zichtbaar is...zijn onze lumineuze Belgische autosnelwegen!


"Ik kwam tot uw kust als vreemdeling,ik woonde in uw huis als gast,ik ga van uw deur heen als vriend, mijn aarde."(Tagore)

No comments:

Post a Comment