Sunday, August 15, 2010

M&M(2);Kazachstaanse calamiteiten!

ma 19/07 08:00 Aankomst in de hoofdstad van China.Ik besluit meteen werk te maken van een visum (het ijzer smeden als het heet is gaat makkelijk bij buitentemperaturen van +35 °C.) en sluit me aan bij de rij wachtenden aan de ingang van de Kazachstaanse ambassade.
Een mevrouwtje uit Gent stapt buiten,paspoort aan de borst geklemd,en vertrouwd me toe dat get heen hemakkelijke ophaaf hes en welke paperassen onontbeerlijk zijn voor een goede afloop.
Stukken die mij vanzelfsprekend ontbreken en die nooit (tijdig) in Beijing raken.
Nog diezelfde avond,na een creatief uurtje copy&past,ligt er een perfect geloofwaardig document in mijn handen.
I did it Frank Sinatra's way!

wo 21/07 05:30 Slagvaardig en goed voorbereid stap ik de metro in.Vandaag volgt het tweede bedrijf in het toneelstuk 'Kazachstaanse Calamiteiten'.Er zijn nog vroegere vogels maar stoeptegel nr 8 kan ik alvast te mijne noemen en daar zal de volgende 4 uur weinig aan veranderen.
Het aantal sollicitanten achter me is ondertussen flink aangegroeid,vreemd genoeg is dat ook het geval met de rij voor me!?Er blijkt een clandestien maar lucratief handeltje in trottoir-territorium plaats te vinden;voor de ronde som van 500 yuan oftewel 40 EUR mag je ongegeneerd voorkruipen(Die chinezen begrijpen de principes van de vrije markt prima).
Dit blijkt de normale gang van zaken want niemand protesteert.Ik schik me gewillig naar de nieuwe situatie,er is nog tijd genoeg en geduld was ondertussen mijn tweede natuur geworden,nietwaar?
De klok tikt ondertussen ongenadig verder en net wanneer mijn neus hoopvol tegen de deur van de geairconditionde lokettenzaal plakt,valt deze in het slot.
De veiligheidsbediende raadt me aan morgen nog eens te proberen.
6 Uur aanschuiven voor niks...dankzij corruptie en vriendjesdiensten???
Tijd om mijn Belgisch burgerlijk recht op goed bestuur(in China,hahaha) uit te oefenen.
Een consulair medewerker krijgt de wind van voren..."of een oord als Kazachstan wel gediend is met toerisme en wat 's lands afgevaardigde,zijn baas,zou vinden van deze dubieuze praktijken?"
Ach,ach...de arme man komt zogezegd uit de lucht gevallen,ziet zijn kleine bijverdienste al in rook opgaan en verzekert me dat er een intern onderzoek komt dat hijzelf,hoogstpersoonlijk,in levenden lijve en met onmiddellijke ingang zal instellen.
Mijn visumaanvraag verandert alsnog van eigenaar.Als dit een voorproefje is van Kazachstaanse prudentie wordt het een lange terugreis!

1 week later. Het beduimelde papiertje vermeldt de visa pick-up time...van 16:00 tot 18:00h.
De paspoorten zijn nog niet afgestempeld.De veiligheidsbeambte heeft mijn kwansuis dreigende blik meteen opgemerkt.
3 Uur later stapt mijn tweede natuur ongeschaafd in de zwoele avond...een paspoort aan de borst geklemd!

"Geduld verliest men het makkelijkst als men het niet bezit."(Alec Beaufish)

No comments:

Post a Comment