Thursday, January 7, 2010

Schattenjacht!


Voor de derde dag op rij wandel ik zijn warwinkeltje binnen zonder iets te kopen.Dhr.Bishnu Ratna shahi blijft ridderlijk lachen.Eerst dient het kaf van het koren gescheiden,prijzen en kwaliteit vergeleken te worden.Ik beloof in de loop van de week terug te komen.Standaardleugen van de gehaaste toerist;"next time,next time!".

De volgende dag zitten we tegenover elkaar.Geanimeerd verduidelijkt hij welke beeldjes de zoveelste wedergeboorte van deze of gene Godheid voorstellen,hoe het object vervaardigd is en met welke materialen,leeftijd,geslacht,prijs.Dhr.Shahi verstaat zijn vak al 35 jaar.Mijn hoedanigheid van low-budget traveller vermijdt al meteen te grote wederzijdse teleurstellingen.No big spender here maar toch moet er nog flink onderhandeld worden.
Stilte...de ene berekend zijn budget,de ander zijn winstmarge.Handen worden geschud,de zaak is beklonken.Met de inhoud van mijn geldbeugel in zijn handen vraag ik hem onomwonden hoeveel winst hij net heeft gemaakt.Er is geen reden om mijn ego te sparen.40 Euro...een maandloon voor een Nepalese straatveger!
"Big profit,small profit,i am always happy when people come to my shop".Natuurlijk;bescheidenheid,geduld en aanvaarding vormt de kern van zijn geloof.Als klant echter balanceer je tussen achterdocht en onkunde,laten we dat ook maar aanvaarden.
Wanneer ik opsta licht hij met gedempte stem nog even een minder fraai tipje van de kunsthandel;een kniehoog bronzen beeld verschijnt uit een aardappelzak...net binnengekomen uit Tibet.Meneer Shahi noemt het waanzinnige bedrag dat hij ervoor betaalde en beweert dat het wellicht in een particuliere kunstverzameling zal terechtkomen.Ik hoef niet aan zijn woorden te twijfelen;wegens de aanhoudende politieke repressie door China heeft de sluikhandel in historisch erfgoed vrij spel,de trafiek is gedocumenteerd,bestaat ,en helaas,floreert.Westerse musea staan bovendien vol met geroofde kunstschatten,verpakt in een 'geloofwaardig' verhaal.

Zo gaat dat,in ons vertrouwde huis worden wij omringd met duurzame beelden en boeken om de vergankelijkheid van ons eigen bestaan te maskeren...geluksprojecten.
Ondertussen leeft de fortuinlijke Hr.Shahi in het moment...als Hindoe wachten hem nog levens genoeg!


"Bij wijsheid hoort het doorgronden met het intellect van wat eeuwig is; bij kennis het rationeel begrijpen van wat tijdelijk is."(Augustinus)

No comments:

Post a Comment