Friday, June 25, 2010

Zwemologie(2).

Dag 3."Focus your attention on the area between the nose and the upper lip,be aware of the breath passing through the nostrils,clear your mind...work diligently...work ardently!"
Makkelijk gezegd.Mijn hoofd maakt bokkesprongen...
olie in de Golf van Texaco...houdt een publiekloos betoog voor de (her)nationalisering van energiebedrijven,pek en veren-vonnis bij milieudelicten.Hoe bouw je een dakterras?Vlaamse verkiezingen.Hinkstapgewijs van een voltooid verleden naar een illusionaire toekomst.Muggenbeten,kontpijn.
De ontgoocheling groeit...er huist een eigenwijze geest tussen mijn oren.

Dag 5.Net nu het halfhartig lukt sensaties en prikkelingen te observeren,het potentiaalverschil tussen de lichaamsdelen enigermate te sturen...net nu slaat de scepsis genadeloos toe.
In hoeverre zijn verlangens en aversies instincten die noodzakelijk zijn voor een intuïtief zelfbehoud...je negeert toch geen 2 miljoen jaar evolutie?
Elementaire deeltjes...de Vipassana-methode heeft een wetenschappelijke onderbouw die gebaseerd is op fundamentele natuurkrachten en die de impermanentie van een (im)materieel universum benadrukt.De kerngedachte is dat op sub-atomair niveau alles aan verandering en verval onderhevig is en dus ook onvermijdelijk de realiteit van de wereld waarin wij leven.
Zittend op een stoel had ik daar evengoed met ingestemd!
Door het spreekverbod wordt een kritische geest de mond gesnoerd.
Uit protest vul ik mijn clandestien dagboek aan,lees stiekem verder in Scott Peck-The road less traveled en eet een illegaal pak cocosnootkoekjes.

Dag 7.Mijn kamergenoot,de Rus Alexander,heeft ondertussen het hazepad gekozen.Gisteren sprak hij(ook verboden) over zijn voorliefde voor goedkope drank,betaalbare drugs en voordelige vrouwen.Was hij nu de ultieme low-budget reiziger of het archetype van de gederailleerde consument?

"Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets"(Oscar Wilde)

No comments:

Post a Comment