Tuesday, December 8, 2009

"Friend off Dr.Baburam Bhattarai!!"

Een enkele zin was mijn voorbereiding om een ontmoeting met de Nepalese rebellen tot een goed einde te brengen.Dr.Bhattarai is Chef Ideologie van het Maoistische volksleger;een militante verzetsbeweging die in 1996 de politieke en civiele strijd aanging met de constitutionele Hindoe monarchie en sindsdien 13000 slachtoffers eiste.Helaas loopt de teller nog steeds.

Rurale armoede,onvrede met het kaste-systeem,disputen over landhervorming,politiek nepotisme en favoritisme in combinatie met hardhandig optreden van de ordediensten verzekeren de organisatie van een aanzwellend aantal sympathisanten.

Nepal...dag 2.De 'Mahendra Highway',een 800 km lang eufemisme...veredelde pechstrook.Het beeld van een bucolisch landschap en zachtmoedige populatie spat ongenadig uit elkaar.

16:00 h. Merkwaardig hoe zelfs een dreiging een gewenning wordt.Voor de derde maal vandaag probeer ik een wegblokkade te omzeilen.Zelfde procedure;motor stilzetten,helm in de hand,afwachten.Binnen enkele tellen wordt ik steevast omringd door tientallen starende,vragende ogen.Met bedachtzame stem en welgekozen woorden legt hij me de aard,de aanzet uit van dit conflict,de bevolking lijdt,dus ze strijdt...voor een eenvoudig maar waardig leven..."our people have no food,we are on a diet of boots and bullets"

13:00 h. De lakmoestest!De wegversperring van rotsblokken lijkt minder onverzettelijk dan de mensenmassa erachter.Er hangt een nerveuze sfeer.Met rechte rug maar moed op enkelhoogte wandel ik in het omsluitende gezelschap...vragen ,antwoorden...yes,no!You stay!Verzeild raken in een confrontatie tussen betogers en politie is geen optie.Ik heb geen aanleg voor het 'wrong time,wrong place'-predicaat.Dan de vrijbrief...enkele mannen ruimen net genoeg rotsblokken uit de weg om de Enfield erdoor te wringen."Have a safe journey,sir!"

07:00 h. Een vroege start,nog een beetje slaapdronken,de koude lucht verfrist.Het is ongewoon druk voor dit ochtenduur.Wist ik veel!Een half uur later laveer ik de motor tussen brandende autobussen en vrachtwagens...oorlogszone,slagveld...rondom het ontzielde lichaam van een activist.Die ochtend heben 4 mensen het pleit verloren tegen overheidskogels.Een verstandige journalist(net altijd iets te laat voor de actie)van de Kathmandu Times geeft een begin van opheldering.

No comments:

Post a Comment