Saturday, December 1, 2007

American Icons(1);Robert Knievel ( 1938 – 2007)











E.K. was bijna volledig van mijn harde schijf gewist maar net zoals destijds uit het decor kwam hij nu plotseling vanuit de nevelen der tijd en vanonder mijn stoffige geheugen gesprongen.Hoeveel 'volwassen' heerschap en oudere jongeren koesteren sinds gisteren niet opnieuw dat wazige beeld van zichzelf als broekventje in volle opwinding en verbeten bedrijvigheid met niets anders voor ogen dan de ultieme krachttoer van hun Evel Knievel-pop en stuntmotor. 'S winters was elke kamer in het ouderlijke huis te klein,tijdens de lange zomervakanties de straatkant of de gezinswagen steevast te dichtbij want geen speelgoed kon toen met zo'n rotvaart en zulk een bescheiden inspanning een dergelijk bravourestuk opvoeren.Elk stuntmanneke in spé voelde in zijn kleine kinderlichaampje de adrenaline en de rock 'n roll van deze vliegende Elvis op twee wielen.
Maar onze wegen scheidden al vlug...andere speeltjes,puberteit,een vaste job...met het speeltuig werd ook de herinnering al vlug op het schap gezet(niets weggooien,hé moeder!!).Op 30 november kwam de schim van dat oude idool weer even boven water.Dhr.Knievel volbracht met overweldigend succes een laatste meestertruc en lanceerde zichzelf naar de andere kant...voorgoed.
Een even hilarische als melodramatische levensbeschrijving : http://en.wikipedia.org/wiki/Evel_Knievel.



"Het vereist uiterlijke moed om te sterven, het vereist innerlijke moed om te leven."(Lao-Tse)

2 comments:

  1. ik heb weer eens in uw blog gelezen
    ben altijd blij dat er wat is bij op gekomen
    nog fijne groetjes
    wisk

    ReplyDelete
  2. Goeieavond op de vooravond van de leukste dag voor de kinders,

    Alles in orde in the States?
    Ik merk dat je de ratrace al volledig achter je gelaten hebt om je onder te dompelen in de science fiction van een stilstaande wereld waar je nog de tijd krijgt om te genieten van de natuur en de omgeving.

    Ik heb net een minder leuk bericht gekregen uit de wereld van de ratrace. Ik had namelijk gesolliciteerd bij een reclamebureau als account manager, maar heb de 'race' net niet gehaald door mijn gebrek aan ervaring in de sector: Happy happy joy joy. Dan maar terug naar de BMW Events...

    Maar inderdaad, niet alles draait rond die mallemolen van jobs, "carrière" (als je het mij vraagt een kakwoord) en networking om op de beste plaats te komen en uiteindelijk nog minder tijd over te hebben voor de échte dingen in het leven.

    Hoe gaat het in België? Ok, we hebben dan nog wel altijd geen regering en de eerst verkozene alias Leterme is al moeten afbollen, maar de gewone Belg ligt hier allemaal niet wakker van volgens mij.
    Even leuke dingen: Ik ben vorige week naar de Humo's Comedy cup in de AB in Bxl geweest en dat was echt een aanrader. Ik stel voor dat je even op de site van Humo of De Standaard kijkt, daar kan je een overzichtje bekijken: echt wel leuk.

    De vraag die nu toch al even in mijn hoofd hangt is: hoe zit dat met de frit in the States?
    Ik weet niet of je het weet, maar ik mag toch wel stellen dat ik een zeer grote fan ben van de gebakken, sliced potatoe en ik kan mij alleen maar inbeelden dat ik dat enorm zou missen.
    Trouwens, hoe zit het met WIskes Soup, ik mag hopen dat je daar al werk van gemaakt hebt... :-)
    Ah ja, Britt vertelde toen ik haar ontmoet had dat ze een boek gelezen had over de eetgewoonten van de Amerikanen. Weet jij toevallig nog de de naam van de schrijver en de titel van het boek? Ik zou dat wel eens graag willen lezen.

    Hoe is het trouwens met Britt? (raar om mijn naam te schrijven en het eigenlijk toch over iemand anders te hebben) Lukt het nog op haar werk? Want ik vermoed dat het voor jou ook niet makkelijk is om daar nu op je eentje the Big America te ontdekken. Maar ja, des te fijner het weerzien natuurlijk.

    Steven en ik zijn er over aan het denken om volgend jaar in het najaar een reis te maken naar de westkust van the U.S. Ben je van plan daar ook een keer naar toe te reizen?

    Wat ik me ook nog afvroeg: hoe zit het met het gevoel van je buren ten opzichte van Bush? Hoe zien zij de kwestie Irak, Iran en alle gevolgen vandien? Ik vermoed dat zij daar toch een andere kijk op hebben, dan hier de gemiddelde Europeaan. Ik vraag mij af hoe hun beeld eventueel gevormd wordt door de media in deze kwestie.

    Ik heb eigenlijk al wel veel vragen gesteld. Dus ik ga het hier bij laten, zodat je eerst de tijd kan vinden om hier al op te antwoorden.

    Ik kruip toch met een zeker teleurgestelde gemoedstoestand onder de wol, want uiteindelijk zoekt toch iedereen een dagelijkse bezigheid die hij met een passie en goesting kan doen die de ziel alleen maar deugd en de nacht een zekere, voldane rust gunt.

    Tot schrijfs!

    P.S.: Naar iedereen die in het buitenland zit,sluit ik mijn mailtjes af met de meest onzinnige weetjes die je je maar kan indenken vanuit het Belgenland. Kwestie ook daar van op de hoogte te blijven. Hier gaan we dan...

    Wendy van Wanten is zwanger van haar Franske; Tom Boonen zou een nieuws lief hebben van 16 jaar (gerucht is echter deze avond reeds ontkracht, heb ik op StuBru gehoord, hij gaat dan ook een proces tegen de pers aanspannen en de eventuele opbrengst schenken aan een goed doel, jawel dank u Tom...); Bob Benny wil sterven en liefst nu; Francesco Planckaert was bijna een oog kwijt (stel u voor..); Clouseau bestaat dit jaar 20 jaar en viert dit met een dubbelcd; vorige week gratis bij de Humo "Het beste van 10 jaar woestijnvis"; "Debby & Nancy" zijn terug op TV; we kunnen nog steeds via sms een nieuwe Miss België kiezen; Frieda van Wijck heeft voor het eerst gekust op haar 17 of 18e; Ik weet niet wanneer je juist verjaart maar als je die doorgeeft kan ik de volgende keer je horoscoop ook even noteren ;-)...

    Bronnen (zoals je reeds kon vermoeden): Story, radio en aanverwante zeer betrouwbare en tot van zeer groot nut zijnde informatiestromen van de Vlaming.

    Ik wens je veel goeds en een warme groet vanuit Bananenland.

    Britt

    ReplyDelete