Wednesday, January 14, 2009

Ondertussen in België(2)

Stereotyperingen en clichés zijn even vaak een aanzet als een struikelblok tot het begrijpen van andere volkeren...telkens ik hier vertoef onder clanleden,vrienden en vreemden zie ik de ruwe maar herkenbare gietvorm der Belgische signatuur(ongetwijfeld vervormd door mijn beperkte blikveld en halfbakken analyse-vaardigheid)...de pragmatische belg heeft steeds een goed evenwicht ontwikkeld tussen de zeven hoofdzonden(ijdelheid,hebzucht,lust,jaloezie,gulzigheid,toorn en luiheid...God,wat voel ik me een zondaar!!) en de zeven zaligheden(wijsheid,rechtvaardigheid,matigheid,moed,geloof ,hoop en naastenliefde...Jezus,wat bèn ik een zondaar!!)...net door de meer luchtige interpretatie van de scriptuur en het seculiere wederwoord;veel zeloten,fanatici en pilaarbijters zijn er aan dit volk nooit verloren gegaan.Voornamelijk daarin vinden we de historische oorsprong van de aanhoudende Israëlisch-Palestijnse saga;de rigide lezing van Torah en Koran , onwrikbare wederzijdse aanspraak op absolute waarheden en heilige dogma's.Geef me dan maar België(Het Goede Doel bezong het al)met haar systematisch surrealisme van vallende regeringen in plaats van vallende phosforbommen, taalstrijd in plaats van bevrijdingsstrijd! Botox-cultuur in plaats van ultra-orthodoxie,oppervlakkiger maar minder letaal?.Liever hedonisme dan radicalisme.Wie gelooft er nog in zeventig hemelse maagden??



...en ik hef het glas op jouw gezondheid...want jij bent niet alleen!Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen...(The Scene)

No comments:

Post a Comment