Monday, January 9, 2017

spoorloze torentjes

Afbeeldingsresultaat voor grote kroonslak
Het vloedde aan het strand van Burgh-Haamstede 
en terwijl moesje als een klokhen scharrelde 
naar geschikte schelpjes voor haar handgemaakte adventskransen 
brak ik me het hoofd hoe ruchtbaarheid te geven 
aan de adembenemende wending in de Liefde.
Net toen ik haar een uiteenzetting wou geven 
over het voor de ondeskundige voorbijganger moeilijk te ontwarren 
jedoch opmerkelijke contrast tussen de gedoornde 
en de geknobbelde hartschelp stiet ze uit;
"in plaats van met je moedertje zou jij hier eigenlijk 
met uw lief moeten lopen!"
Ik tuurde een minuutlang naar de horizon waar allerlei grijstinten 
de aard van het jaargetijde benadrukten.Zocht daarna haar ogen op 
die net het dessin van een ruwe boormossel bestudeerden 
en zei dan maar,glimlachend tegen haar oorschelp;
"Haar naam is Corine".
Moesjes hoofd maakte daarop een lichte zwenking 
en het samenspel van nieuwe groeven,bestaande rimpels 
en asynchroon opgetrokken wenkbrauwen 
verraadde reeds een zweemsel van argwaan.
De onafgebroken fonkeling in mijn ogen 
overtuigde haar tenslotte helemaal.
"Je mag tegen je eigen moedertje niet liegen!"
De rest van de strandwandeling werd mijn geest in beslag genomen 
door de deugdzaamheid van deze levensbeschouwelijke inblazing.

Zijn inzichten en oordelen ook onderhevig aan eb&vloed?

Jij en ik...twee getijden,één beweging.

No comments:

Post a Comment