Wednesday, September 1, 2010

M&M(8):Kunst op kousenvoeten.

De laatste loodjes...rit 5;Kiev-Berlijn,1200 km-24 uur.
Ik pers me tussen twee dames van disproportionele afmetingen in een plotseling claustrofobisch aandoend treincompartiment.Instinctief en enigszins beschaamd neem ik mijn toevlucht tot het bovenste bunkbed...een indirect gevolg van op toiletten rondslingerende boulevardbladen;
'Kat loopt 3000 km naar huis.','Gezicht van Jezus verschijnt op broodje toast.', 'man verplettert onder dikke vrouw.'

Fotografie Verboden!De pictogrammen in de hal en de militair voor mijn neus laten niets aan het toeval over.Dat het spoorwegnetwerk van de voormalige USSR niet compatibel is met dat van West-Europa onthulde mijn leraar Aardrijkskunde een kwarteeuw geleden al maar in de Oekraïne is deze archaïsche wetenschap nog staatsgeheim.
Aan de Poolse grens ,Fort Europa's voordeur,ondergaat de trein een tandheelkundig onderzoek,met röntgenapparatuur en handspiegeltjes worden holle ruimtes meticuleus doorzocht.Geen Chinese verstekelingen tussen tomatentrossen hier maar 120 sloffen klandestiene sigaretten onder zitbanken,smokkelwaar dat nu ongetwijfeld via andere handen op de zwarte markt belandt.

We zijn allen sterren op onze eigen dansvloer!
De vrouw droeg haar jurk met opmerkelijke vanzelfsprekendheid.Dat ongekunstelde veranderde in achterdocht en wantrouwen met de vraag te mogen fotograferen.Na enige duiding en kennismaking met het fototoestel ontpopt de Duits-Oekraïnse Helene,moeder van 3,zich plots tot een wervelende Gina Lolobrigida...het alter ego van een huisvrouw in een (Paul) Klee-d...
Kubisme met aërodynamische contouren,een kunstwerk op kousenvoeten!
Mevr. Helene bracht alsnog wat kleur in een anders verveloze treinreis.Met dank.
"Er bestaat geen moeilijker kunst dan waarlijk uitgebalanceerd nietsdoen"(Carmiggelt)

No comments:

Post a Comment